Relevantie bepaalt tevredenheid website bezoeker
Websites met een tevreden bezoekersgroep hebben een ding gemeen, ze bieden allemaal inhoud die in hoge mate relevant is voor de bezoeker. Dit blijkt uit een doorlopende meting van online onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 13.000 consumenten. Websites slagen er daarnaast steeds beter in om hun bezoekers tevreden te stemmen. De tevredenheidsindex van de 1.000 best grootste websites steeg van een 6,9 naar een 7,1 in de afgelopen anderhalf jaar.
Top 20 websites naar tevredenheid
Wanneer de top 1.000 websites van Nederland worden gesorteerd naar de tevredenheid van de bezoeker (rapportcijfer), ontstaat het volgende beeld:
Ziet u geen afbeelding. Klik dan hier.
Google blijkt de hoogste tevredenheid te scoren onder haar bezoekers. In de meting zijn zowel Google Search, Google Mail als Google Maps meegenomen. Al deze diensten blijken bovendien nagenoeg hetzelfde rapportcijfer te scoren.
Voor websites die een gelijk rapportcijfer scoorden, is de geholpen naamsbekendheid als extra sorteringcriterium toegepast om de uiteindelijke volgorde te bepalen in de ranglijst. De websites zijn door gemiddeld 300 consumenten beoordeeld.
Succesfactoren
Relevantie voor bezoekers blijkt voornamelijk te zitten in:
Bron: persbericht
Top 20 websites naar tevredenheid
Wanneer de top 1.000 websites van Nederland worden gesorteerd naar de tevredenheid van de bezoeker (rapportcijfer), ontstaat het volgende beeld:
Ziet u geen afbeelding. Klik dan hier.
Google blijkt de hoogste tevredenheid te scoren onder haar bezoekers. In de meting zijn zowel Google Search, Google Mail als Google Maps meegenomen. Al deze diensten blijken bovendien nagenoeg hetzelfde rapportcijfer te scoren.
Voor websites die een gelijk rapportcijfer scoorden, is de geholpen naamsbekendheid als extra sorteringcriterium toegepast om de uiteindelijke volgorde te bepalen in de ranglijst. De websites zijn door gemiddeld 300 consumenten beoordeeld.
Succesfactoren
Relevantie voor bezoekers blijkt voornamelijk te zitten in:
- helder overzicht: o.a. Google, Wikipedia en Marktplaats.
- rijke content: o.a. Autoweek, Iens, Funda en Tweakers.
- functionele applicatie: o.a. 9292ov, Buienradar, Rabobank en Routenet.
- emotionele beleving: o.a. Efteling, Ikea en Hallmark.
Bron: persbericht
Labels: multiscope