<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8544977782576954718\x26blogName\x3dMarketing+en+Communicatie\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://communicatie-marketing.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://communicatie-marketing.blogspot.com/\x26vt\x3d-9033570124654975701', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Marketing leidt tot hogere geneesmiddelenkosten

Hoe meer farmaceutische bedrijven aan marketing doen, des te minder spelen kosten voor artsen een rol bij het voorschrijven van geneesmiddelen. De extra marktmacht die zo door marketing ontstaat, leidt tot hogere geneesmiddelenkosten en heeft daardoor een verlaging van de totale welvaart tot gevolg. Dit concludeert het Centraal Planbureau in de vandaag verschenen studie 'How does pharmaceutical marketing influence doctors' prescribing behaviour?'.

Marketing gericht op artsen, zoals artsenbezoek, advertenties en direct mail, zorgt ervoor dat artsen meer informatie hebben over het bestaan van geneesmiddelen en de kwaliteit ervan hoger inschatten. De analyse van het CPB wijst uit dat hierdoor het gemiddeld aantal uitgeschreven recepten toeneemt. Een permanente marketingtoename van 10% voor een geneesmiddel leidt op termijn gemiddeld tot een 3% hogere vraag naar dit middel. Deze vraagstijging gaat voor ongeveer 40% ten koste van de vraag naar concurrerende middelen, de rest komt uit een vergroting van de totale markt.

De onderzoekers concluderen ook dat het kostenbewustzijn in het voorschrijfgedrag van artsen over het algemeen laag is. Het CPB vindt een gemiddelde prijsgevoeligheid van nul. Dit is onder meer het gevolg van de hoge verzekeringsgraad in Nederland: vrijwel iedereen is verzekerd tegen bijna alle geneesmiddelenkosten. Hierdoor hebben artsen weinig financiële prikkels om de prijs van een geneesmiddel in de voorschrijfbeslissing te betrekken. Uit het onderzoek blijkt dat er zonder geneesmiddelenmarketing nog sprake zou zijn van een geringe prijsgevoeligheid.

Bron: persbericht

Labels:

« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »