<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8544977782576954718\x26blogName\x3dMarketing+en+Communicatie\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://communicatie-marketing.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://communicatie-marketing.blogspot.com/\x26vt\x3d-9033570124654975701', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

'Meeste overheidsteksten te ingewikkeld'

Teksten van overheden en instellingen zijn voor 1,5 miljoen Nederlanders met leesproblemen veelal te moeilijk.

Vandaag start, als onderdeel van de Week van de Alfabetisering, een website waarin aandacht wordt gevraagd voor onduidelijke communicatie: tijdvoorduidelijkheid.nl. Bezoekers kunnen teksten uit de dagelijkse praktijk inzenden.

Volgens de initiatiefnemers zou zo'n 60 procent van teksten de doelgroep niet bereiken, door ingewikkeld taalgebruik. De bijdragen mogen vage brieven van de gemeente, ingewikkelde gebruiks-aanwijzingen bij elektrische apparaten of onbegrijpelijke belastingformulieren zijn. Bij de site hoort ook een prijs: de Abracadabra-trofee wordt in 2008 uitgereikt aan de warrigste poging tot communicatie.

Bron: persbericht

Labels: , ,

« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »